Economia contemporană: nimic fără bănci (I)

Economia complexă a zilei de astăzi este de neimaginat fără sistemul bancar. Şi nu este vorba doar despre clasicele credite şi depozite.

Toate aspectele activităţii firmelor, fie că vorbim despre companii mici şi mijlocii, fie că avem de a face cu mari corporaţii, depind de accesul acestora la servicii bancare.

Fără bănci, care asigură circulaţia banilor de la entităţile care deţin temporar lichidităţi în exces la cele care au nevoie de finanţare, economia şi schimburile comerciale ar fi aproape cu totul paralizate sau, în orice caz, s-ar derula cu foarte mare dificultate.

Firmele au nevoie de bani la date fixe, pentru a plăti salariile angajaţilor, pentru a achita taxele şi impozitele datorate bugetului de stat, pentru a-şi plăti facturile la utilităţi, precum şi furnizorii.

Aceste date fixe nu se corelează cu cele la care firmele îşi primesc banii cuveniţi pe produsele livrate sau pe serviciile prestate.

În consecinţă, dacă nu dispun de economii sub formă de depozite bancare sau nu vor să intre în acele economii, companiile trebuie să facă rost de bani din altă parte decât din casierie sau din contul curent pentru a-şi achita obligaţiile.

Pentru aceste nevoi financiare de moment, pe termen scurt, băncile pun la dispoziţia companiilor mai multe produse şi servicii.

De exemplu, firmele pot accesa de la bănci, în loc de împrumuturi clasice, aşa-numitele linii de credit. Printr-o linie de credit de la o bancă, o firma are la dispoziţie în permanenţă lichidităţi, în limita unei sume maxime, însă nu este obligată să acceseze efectiv fondurile respective decât în momentele în care are nevoie să o facă, adică atunci când are de efectuat plăţi.

De asemenea, un serviciu important pe care băncile îl pun la dispoziţia companiilor este aşa-numitul factoring, precum şi administrarea creanţelor.

Prin intermediul factoringului, firmele pot obţine lichidităţi în avans de la bănci pe baza facturilor pe care le au de încasat de la clienţi.

Practic, băncile cumpără aceste facturi de la firme, înainte de scadenţa acestora, urmând ca, la maturitatea creanţelor, să încaseze valoarea facturilor de la clienţii firmelor.

În schimbul acestui serviciu, băncile reţin un procent din valoarea facturilor decontate în avans. Băncile oferă decontări în avans şi în cazul efectelor de comerţ, respectiv al cambiilor sau al biletelor la ordin.

Sunt doar câteva exemple despre modul în care serviciile bancare susţin, impulsionează şi fluidizează activitatea economică din ziua de astăzi, în era globalizării.

În plus, avansul tehnologic al activităţii bancare, în special în ceea ce priveşte partea de IT şi telecomunicaţii, face ca toate aceste operaţiuni de transferuri financiare între companii se realizează cu o viteză de neimaginat nu cu mult timp în urmă, în multe cazuri aproape instantaneu.

Acest lucru este extrem de important pentru dezvoltarea investiţiilor şi schimburilor comerciale, antreprenorii câştigând astfel timp preţios şi reducându-şi riscul de a rata oportunităţi importante de afaceri din cauza unei penurii temporare de lichidităţi.

de Ionuţ Bălan

×
George
Primul banking inteligent
Descarcă