31-07-2023

Grupul BCR, rezultate în S1 2023: Construcție de prosperitate prin educație financiară pusă în practică

Rezumat [1]

Deschiși pentru oameni, deschiși pentru afaceri cu impact:

‒   Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (Grupul BCR) a crescut cu 5,6% an pe an la 30 iunie 2023.

‒   Credite noi acordate în valoare de 3,7 miliarde de lei în S1 2023 către persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi, cu o creștere a stocului de credite acordate microîntreprinderilor de 27% an pe an.

‒   Aproximativ 90.000 finanțări pentru persoane fizice în S1 2023.

‒   BCR a aprobat credite noi corporate în valoare de 5,3 miliarde de lei în S1 2023, dintre care aproximativ 30% sunt destinate investițiilor.  Numai pentru sectorul IMM, stocul de finanțări acordate de BCR Banca a crescut cu 12% an pe an la 30 iunie 2023.

‒   Peste 650 de companii, care creează mai mult de 224.000 de locuri de muncă, au fost finanțate de BCR în S1 2023.

 

Digitalizare accelerată:

‒   2,19 milioane de utilizatori ai ecosistemului digital George (internet banking și mobile banking), dintre care 1,74 milioane sunt utilizatori activi ai aplicației George mobile cu o creștere de 15,5% an pe an.

‒   71% din totalul produselor BCR pentru persoane fizice (deschidere de cont curent, credite ipotecare și de consum, cont de economii, depozite, asigurări și produse investiționale) sunt acordate pe flux 100% digital.

‒   68% dintre clienții BCR care au activat produsul Capital Plan au aplicat digital, direct din George. Capital Plan este un serviciu prin care stimulăm comportamentul investițional, oferind clienților posibilitatea să aloce lunar, sume mici, cu o valoarea de minim 100 lei, într-un plan de investiții pe termen mediu și lung.   

‒   74% din totalul produselor de protecție și asigurare BCR au fost achiziționate pe flux 100% digital, direct din George.

‒   Peste 50% din totalul rambursărilor anticipate se realizează pe flux 100% digital, direct în George.

‒   Aproximativ 140.000 de companii sunt înrolate în George pentru afaceri, ecosistemul digital unic în România, care asigură o ofertă integrată de Digital Onboarding, Digital Overdraft și Multiprofile (proces simplu prin care utilizatorul care are cont personal și business George folosește aceeași platformă pentru a se autentifica). În S1 2023, peste 60% dintre clienții eligibili și-au deschis relația cu banca prin Digital Onboarding, iar aproape 80% dintre liniile de credit standard pentru clienții microîntreprinderi au fost acordate prin Digital Overdraft.

‒   BCR este prima bancă din România care asigură procedura de actualizare a datelor pentru persoane juridice (microîntreprinderi și PFA) pe flux 100% digital, direct din George.

 

Impact sustenabil și dezvoltare durabilă:

‒   BCR a debutat cu succes pe piața internațională de capital cu o emisiune de euroobligațiuni verzi în valoare de 700 de milioane de euro. Această emisiune de obligațiuni este considerată o premieră pe piața financiar-bancară din România, fiind cea mai mare emisiune de obligațiuni corporative din țară și una dintre cele mai diversificate tranzacții din punct de vedere al distribuției de investitori la nivel european.

‒   Peste 40 milioane de lei (8 milioane de euro) în finanțări verzi (energii regenerabile, eficiență energetică și clădiri verzi), acordate exclusiv clienților corporate în S1 2023.

‒   100% din cardurile emise de BCR începând din luna ianuarie 2023, pentru clienții persoane fizice și companii, sunt pe suport fizic prietenos cu mediul, din plastic reciclat sau material biodegradabil. BCR a început emiterea cardurilor prietenoase cu mediul încă din 2021, iar până în acest moment aproximativ 50% din portofoliu este emis pe material sustenabil.

‒   Creditul verde ipotecar ’Casa Mea NaturA’ a avut o pondere de aproximativ 44% din volumul total de credite ipotecare standard acordate de BCR în S1 2023. Creditul se acordă pentru imobilele cu certificate energetic A sau pentru locuințe verzi certificate de Romanian Green Building Council 

‒   Am continuat seria meselor rotunde pentru transformarea ESG a companiilor din România, organizate de BCR în parteneriat cu Asociația Ecoteca, la care participă reprezentanți ai mediului instituțional, antreprenori și experți ESG. În martie, împreună cu Academia de Studii Economice din București, am dezvoltat tema despre „Stabilirea și măsurarea indicatorilor ESG”, iar în luna iunie, împreună cu EFdeN, am discutat despre „Eficiența energetică în clădiri: Bune practici și provocări”.

 

Grupul BCR a înregistrat un profit net de 1.110,8 milioane de lei (225,1 milioane de euro) în S1 2023.

„La BCR, prioritizăm construirea de prosperitate prin educație financiară pusă în practică. Iar asta pornește de la investițiile pe care le facem în programe și instrumente de planificare financiară, dar și de la modul în care oamenii înțeleg și aplică principiile financiare. De aceea, ne bucurăm să avem peste 140.000 de clienți care au trecut printr-o sesiune de financial coach în unitățile BCR, dar și peste 630.000 de oameni care au participat la cursurile Școala de Bani. În plus, ne-am asumat demersul de accelerare a gradului de bancarizare și a nivelului de cunoștințe financiare în mediul rural. Pentru că rolul nostru este să fim un coach financiar pentru România, care facilitează dezvoltarea și siguranța financiară la nivelul întregii populații.

În același timp, în S1 2023, am finanțat companii care creează mai mult de 224.000 locuri de muncă. Și am avut ocazia să discutăm cu antreprenorii despre transformarea lanțurilor industriale, investiții în capitalul uman și surse alternative de finanțare. Cu fiecare dintre aceste interacțiuni, am avut ocazia să facem un salt strategic spre dezvoltarea unei societăți unde oamenii sunt mai încrezători, mai informați și mai capabili să-și atingă obiectivele financiare proprii.”

Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română

Educație și prevenție financiară pentru tot ciclul de viață

‒   BCR continuă demersul de accelerare a gradului de bancarizare și a nivelului de educație financiară în mediul rural, prin unitatea mobilă „Bună Ziua, Schimbare!”. Începând din mai 2023, caravana a ajuns în 4 localități din România – Băleni (jud. Dâmbovița), Brezoi (jud. Vâlcea), Saliște și Tălmăciu (jud. Sibiu), pentru a oferi locuitorilor acces la servicii și produse bancare, dar și la ateliere de educație financiară. Unitatea mobilă staționează câte două săptămâni în fiecare localitate, timp în care locuitorii sunt consiliați și ghidați în lumea digitală a banking-ului. La biroul bancar se efectuează digital, asistat de consilieri, operaţiuni precum deschideri de cont curent şi carduri de debit, deschideri de depozite, conturi de economii, achiziție de produse de asigurare și investiționale. De asemenea, experții noștri oferă informații despre accesul la finanțări prin fonduri europene pentru producție și echipamente agricole.

‒   Mai mult de 140.000 de persoane au beneficiat în S1 2023 de coaching financiar în unitățile BCR. Prin acest demers de consiliere financiară, care poate fi accesat gratuit, ne dorim să oferim românilor perspectiva pe termen lung a planificării financiare și necesitatea prevenției pentru situații neprevăzute.

‒   25% dintre clienții care au beneficiat de coaching financiar în S1 2023 au aplicat deja obiectivele de economisire pe care le-au setat în cadrul sesiunii, în timp ce 31% au luat în considerare pensia privată pentru confortul financiar după retragerea din activitate.

‒   Am continuat să încurajăm protecția financiară, iar recomandările prudențiale BCR și-au dovedit eficiența în S1 2023 printr-o creștere semnificativă a vânzărilor de produse de asigurare:

o   Numărul de polițe VenitProtect încheiate în primele șase luni din 2023 a crescut de aproximativ 30 de ori comparativ cu S1 2022, ajungând la un volum al primelor de 2,8 milioane lei. VenitProtect protejează toate tipurile de venit în cazul unor evenimente neprevăzute, de la incapacitate temporară de muncă, șomaj, spitalizare, invaliditate sau deces.

o   33% creștere pe numărul de polițe GARANT Amplus încheiate în primele șase luni 2023, cu un volum al primelor de 5,3 milioane lei. GARANT Amplus este o asigurare facultativă a locuinței, care acoperă o gamă completă de riscuri, inclusiv cutremur, și care poate fi aleasă în completarea poliței de asigurare obligatorie împotriva dezastrelor (PAD)

‒   Școala de Bani a continuat să organizeze sesiuni online și offline de educație financiară pentru adulți și copii, iar numărul total al celor care au participat în program a depășit 630.000. Doar în S1 2023, 32.000 de persoane au învățat să aibă o relație mai bună cu banii și să își seteze obiective financiare în cadrul atelierelor gratuite Școala de Bani.

‒   Pe 11 aprilie, de Ziua Națională a Educației Financiare, BCR, prin Școala de Bani, în colaborare cu Asociația Educație pentru Succes, a organizat a doua ediție a EduFinFest. În cadrul evenimentului, peste 50 de elevi ai Școlii Comerciale Superioare Nicolae Kretzulescu au deprins noțiuni practice despre cum își pot susține planurile de viață prin decizii financiare inteligente. În plus, au explorat Harta independenței financiare, un instrument de orientare în carieră dezvoltat de psihoterapeuta Diana Stănculeanu pentru Școala de Bani și EduFinFest, prin care au fost ghidați să-și stabilească obiective personale și financiare clare pentru viața de adult.

‒    În 2023, peste 100 de fișe de lucru au fost realizate de cadrele didactice implicate în proiectul LifeLab. Totodată, au fost organizate circa 50 de ateliere în cele două unități de învățământ, susținute de voluntarii BCR și roboțelul Pepper, la care au participat aproape 1.000 de elevi și copii. BCR și Școala de Bani au lansat LifeLab în 2022, un program-pilot de educație financiară și dezvoltare a abilităților de viață ale elevilor, derulat alături de FabLab și Asociația Edupedu. Programul s-a desfășurat pe parcursul întregului an școlar 2022-2023, în două școli din România, din Câmpulung Muscel și Poiana Mărului. În proiect au luat parte cei peste 1.100 de elevi ai celor două școli și peste 50 de profesori, care s-au înscris pentru a deveni „profesori de viață”.

 

Digitalizare accelerată și transformarea interacțiunilor cu clienții

‒   Vânzări digitale record în George

o   Creștere susținută, cu 29%, a tranzacțiilor în George față de S1 2022

o   85% din creditele noi de nevoi personale în S1 2023 au fost acordate pe flux 100% digital, față de 73% în S1 2022

o   86% din totalul cardurilor de credit și 87% din totalul produselor de tipul descoperit de cont au fost acordate pe flux 100% digital

o   99% dintre conturile de economii și peste 76% dintre depozite sunt deschise pe flux 100% digital

‒   AliasPay este noua funcționalitate George, care permite plățile intra și interbancare prin intermediul numărului de telefon. Din luna mai a acestui an, clienții BCR pot transfera bani în George, folosind doar numerele de telefon ale destinatarilor, fără a utiliza codul IBAN.

‒   George Moneyback, programul de loialitate care oferă bani înapoi clienților BCR care folosesc plata cu cardul, a ajuns la peste 1 milion de utilizatori. De la lansare, peste 17,5 milioane de lei s-au întors înapoi în buzunarul clienților BCR prin acest sistem inteligent de cumpărături, care asigură discounturi la peste 100 de comercianți din domenii variate – hypermarketuri, magazine IT&C, benzinării, farmacii, librării și multe altele.

‒   A continuat dezvoltarea sistemului de open banking, iar contul George poate fi deschis acum, pe flux 100% digital, din aplicațiile Lidl Plus și MyVodafone. Utilizatorii care aleg să își deschidă cont George de pe una dintre cele două platforme beneficiază de o ofertă specială - cei care folosesc aplicația Lidl Plus primesc 150 lei înapoi la cumpărăturile din orice magazin Lidl, în timp ce clienții care aleg MyVodafone primesc 150 lei înapoi la cumpărăturile în rețeaua de magazine Vodafone sau de pe site-ul www.vodafone.ro.

‒   Magazinul George pune la dispoziția clienților un portofoliu de oferte speciale în diferite domenii: Sănătate (MedLife, Regina Maria), Securitate cibernetică (Bitdefender), Soluții digitale (semnătură digitală Trans Sped pentru persoane fizice și companii), Juridic (Avocatnet.ro), Mobilitate (Splash), Servicii (Edenred), Online Payments (Global Payments), Leasing (Financiar Auto, Echipamente), Telecomunicații (Vodafone), Soluții de facturare (Banqup - platforma de administrare, facturare și plăți electronice pentru antreprenori) și Consultanță și Servicii de Afaceri (Regnet - care oferă posibilitatea de înființare și modificare statut firmă online).

 

‒   Peste 110 milioane de tranzacții cu plăți digitale în transportul public s-au înregistrat, în ultimii cinci ani, dintre care peste 25 milioane numai în S1 2023, în creștere cu 38% față de aceeași perioadă a anului trecut. BCR a implementat soluția de plată contactless în 17 orașe din România, inclusiv București.

‒   Mai mult de 1 milion de tranzacții, în valoare totală de 28,5 milioane lei, au avut loc la aproape un an de la implementarea sistemului de plată inteligentă pentru parcările de la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă. Soluția inteligentă implementată de BCR permite oricărei persoane să plătească parcarea la aeroport contactless, cu cardul bancar sau cu orice dispozitiv inteligent care permite plata prin tehnologia NFC, într-un mod extrem de simplu și rapid.

 

‒   Am continuat dezvoltarea unităților pe baza unui model ce transformă agenția bancară într-un centru de dialog financiar și am ajuns la un număr de 42 de unități modernizate astfel. În S1 2023, am deschis cinci hub-uri noi pe acest model în Bacău, Ploiești, Craiova și București, urmând planul investițional atât în modernizarea spațiului, cât și prin echiparea cu tehnologie de ultimă generație.

‒    Operațiunile contactless de retragere numerar de la bancomatele și multifuncționalele BCR sunt implementate la 677 echipamente BCR din întreaga țară, iar retragerea numerarului în euro este disponibilă la 324 de MFM-uri și ATM-uri de pe teritoriul României.

 

‒   Integrarea digitală a continuat și în zona de Contact Center prin:

o   chatbot-ul ADA, asistentul virtual BCR, care este disponibil pe www.bcr.ro/ADA, George Web și George Mobile. ADA a purtat peste 375.000 conversații în S1 2023, iar în aproximativ 50% dintre acestea a oferit informații personalizate fără intervenție umană, prin self service, despre produsele și serviciile clienților. Din totalul conversațiilor, 17.000 de persoane au fost direcționate către colegii din Contact Center, care au interacționat cu clienții în live chat-ul ADA și au oferit informații relevante într-un mod simplu și rapid.

o   IVR-ul conversațional, meniul interactiv prin care preluăm apelurile în Contact Center, a oferit aproximativ 184.000 de informații personalizate fără intervenție umană.

o   Voice ID, autentificarea biometrică prin amprenta vocală într-o convorbire liberă în apelurile din Contact Center. În S1 2023, 240.000 de clienți s-au autentificat prin Voice ID, simplu, sigur și rapid, cu 154% mai mulți față de S1 2022.

‒   Contact Center-ul BCR recepționează, în fiecare lună, în medie, 200.000 de convorbiri telefonice, în peste 70% dintre cazuri timpul mediu de așteptare fiind de sub 1 minut. Această performanță a dus la creșterea satisfacției clienților și la îmbunătățirea cu 8 puncte procentuale a NPS Contact Center (Net Promoter Score – indicatorul care măsoară nivelul experienței de client) în S1 2023 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

‒   33% creștere a apelurilor pentru deschidere de cont – apel video pentru autentificare prin Contact Center – comparativ cu S1 2022.

 

Impactul BCR în economie și societate

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 3,7 miliarde de lei în S1 2023. Atât stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate în moneda locală, cât și stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) au crescut cu aproximativ 5% an pe an.

În activitatea de creditare corporate, BCR a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 5,3 miliarde de lei în S1 2023, dintre care aproximativ 30% sunt destinate investițiilor.

Portofoliul de finanțări acordate clienților BCR Leasing se ridică la o valoare de 3,8 miliarde de lei (770 milioane de euro), cu o creștere de 32% a finanțărilor noi în S1 2023. Cu aproximativ 11.000 de clienți și o strategie de susținere a electromobilității, prin soluții de finanțare care încurajează achiziția de autoturisme electrice și hibrid, BCR Leasing a înregistrat o creștere de 41% în S1 2023 pe segmentul de finanțări verzi, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

În S1 2023, BCR Social Finance a finanțat peste 780 de microîntreprinderi și ONG-uri, susținând peste 2.250 de locuri de muncă. În plus, în primele șase luni ale anului, BCR Social Finance IFN S.A. a acordat 55 de credite StudyUP pentru formare continuă prin cursuri universitare, de masterat, doctorat sau specializare, susținând educația pe tot parcursul de viață.

INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor din tehnologie, a ajuns la 171 companii accelerate, din 2.160 de aplicanți la program, odată cu finalizarea bootcamp-ului dedicat cohortei de STARTUPS 2023. În T2 2023, strategiile de scalare internațională ale InnovX-BCR au generat parteneriate strategice cu trei dintre cele mai dezvoltate economii democratice - SUA, UK și Japonia. Am organizat cea mai mare delegație de startup-uri din Europa la Select USA, cu nouă alumni InnovX-BCR și peste 40 de antreprenori români și din CEE. De asemenea, un număr semnificativ de femei din domeniul tehnologiei din InnovX-BCR au fost selectate pentru a se alătura Cohortei SGWIT (Select Global Women in Tech) din 2023. La London Tech Week, delegația noastră a inclus 20 de persoane, printre care șapte startup-uri și scaleup-uri, și două fonduri emergente de venture capital din programele Scaleups și Investors Bootcamp ale InnovX-BCR.

 

Performanța financiară a Grupului BCR în S1 2023

BCR a înregistrat un profit net de 1.110,8 milioane de lei (225,1 milioane de euro) în S1 2023, în creștere cu 6,6% față de 1.042,1 milioane de lei (210,7 milioane de euro) în S1 2022, datorită unei performanțe operaționale îmbunătățite, susținută de un volum mai mare de afaceri cu clienții.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 20,6% până la 1,529,7 milioane de lei (310,1 milioane de euro) în S1 2023, de la 1,268,1 milioane de lei (256,4 milioane de euro) în S1 2022, pe fondul unor venituri operaționale mai mari, parțial compensate de cheltuieli operaționale mai ridicate.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 29,9% până la 1.770,1 milioane de lei (358,8 milioane de euro) în S1 2023, de la 1.362,5 milioane de lei (275,5 milioane de euro) în S1 2022, determinat de un volum mai mare de business împreună cu dobânzi mai mari pe piața monetară.

Venitul net din comisioane a scăzut ușor cu 0,4% până la 449,6 milioane de lei (91,1 milioane de euro) în S1 2023, de la 451,3 milioane de lei (91,2 milioane de euro) în S1 2022, determinat de efectul de bază negativ din generarea unui venit din comisioane mai mare în S1 2022 datorat unui volum temporar mai mare de tranzacții cu cash, compensat parțial de un venit din comisioane mai mare din creditarea corporate.

Rezultatul net din tranzacționare a scăzut cu 5,0% până la 287,4 milioane de lei (58,3 milioane de euro) în S1 2023, de la 302,5 milioane de lei (61,2 milioane de euro) în S1 2022, datorită unui număr mai mic de tranzacții de schimb valutar.

Venitul operațional a crescut cu 16,9% până la 2.536,9 milioane de lei (514,2 milioane de euro) în S1 2023, de la 2.169,5 milioane de lei (438,7 milioane de euro) în S1 2022, determinat de un venit net din dobânzi mai mare.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 1.007,2 milioane de lei (204,2 milioane de euro) în S1 2023, în creștere cu 11,7% în comparație cu 901,4 milioane de lei (182,3 milioane de euro) în S1 2022, determinat de cheltuieli cu personalul mai mari generate de mediul inflaționist, parțial compensate de contribuția anuală mai mică la fondul de garantare a depozitelor în 2023. 

În baza acestor evoluții, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit până la 39,7% în S1 2023, față de 41,5% în S1 2022.

 

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de provizion de 128,1 milioane de lei (26,0 milioane de euro) în S1 2023, comparativ cu o alocare de 209,4 milioane de lei (42,3 milioane de euro) în S1 2022. Acest rezultat a constat în principal din provizioane de portofoliu înregistrate pentru creditele performante, în timp ce eliberările de provizioane determinate de recuperări și însănătoșiri pe ambele segmente retail și corporate au compensat în totalitate nivelul normal de alocări pentru noi credite neperformante.

Rata creditelor neperformante s-a situat la 2,7% în iunie 2023, în scădere față de 2,8% în decembrie 2022. Această evoluție reflectă volumul recuperărilor și al creditelor redevenite performante pe ambele segmente retail și corporate, care au compensat ritmul normal de formare de noi credite neperformante. În același timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a situat la nivelul de 182,6% în iunie 2023.

 

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 23,4% în mai 2023, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 22,8% (Grup BCR, după capitalizarea profitului) în decembrie 2022 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile nete acordate clienților au crescut marginal cu 0,4% până la 55.568,6 milioane de lei (11.195,4 milioane de euro) la data de 30 iunie 2023 de la 55.328,5 milioane de lei (11.178,6 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2022, susținute de ambele segmente retail și corporate.

Depozitele de la clienți au crescut cu 4,2% până la 78.744,9 milioane de lei (15.864,8 milioane de euro) la data de 30 iunie 2023 de la 75.588,5 milioane de lei (15.271,9 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2022, susținute atât de creșterea depozitelor retail, cât și a celor corporate.

Profit sau pierdere Grup BCR

Situația poziției financiare Grup BCR