Made in Romania: tramvaie noi la Oradea și cu soluția BCR la bord
Una dintre cele mai frumoase vești ale acestei primăveri marcată de COVID-19 a venit zilele acestea de la Oradea, unde a fost livrat primul tramvai românesc nou.
Tramvaiul se numește Imperio și este fabricat de Astra Vagoane Călători Arad, în cooperare cu Siemens, iar compania locală de transport din Oradea – OTL – a comandat un lot de 20 de unități, care vor fi livrate până în 2021. Achiziția tramvaielor din Oradea este finanţată din fonduri europene, prin Programul Operational Regional – POR.
De ce mă bucură această veste? Dincolo de orice dezbatere publică, politică, dincolo de orice controverse legate de termenele de producție și livrare, în care nu vreau sa intru, vorbim de un produs realizat în România, cu forță de muncă românească, cu investiții realizate aici, în țară. Departe de vreun patriotims gol de conținut, avem nevoie, acum mai mult decât oricând, de reașezarea României în lanțurile de producție și furnizori, la nivel internațional. Iar Astra, alături de alte companii din țară, poate reprezenta șansa noastră în noua normalitate post-pandemică.
Chiar dacă modelul de tramvai Imperio e produs sub licență Siemens, să nu uităm că Astra este unul dintre brandurile românești de tradiție care au reușit, sub o formă sau alta, să-și găsească drumul mai departe, alături de alte nume, precum Dacia, Napolact, Arctic, Farmec sau Napolact.
Din ce știu, Astra este, totodată, o companie, care, pe lângă capacitățile de producție, are un centru propriu de cercetare, proiectare și tehnologie, în care elaborează proiectele de execuţie a produselor, tehnologiile de fabricaţie şi soluţiile personalizate pentru clienții săi. Deci, nu numai producție, ci și știință românească stimulată și pusă la bătaie. Fabrica arădeană de material rulant dispune astfel de toate resursele și capacităţile pentru proiectarea și realizarea a multor tipuri de vagoane de călători pentru traficul internaţional, metrouri și tramvaie. Ca dovadă, tramvaie produse la Arad au achiziționate în ultimii ani și de municipalitățile din Arad, Cluj sau Timișoara, iar uzina a prezentat în 2017 chiar un model de tramvai proiectat și realizat 100% în România – Autentic.
Întorcându-mă la Oradea, un alt motiv de bucurie pentru noi, ca bancă, este faptul noul tramvai este deja dotat cu soluția BCR de plată contactless a călătoriei, pe care am implementat-o în mai puțin de doi ani în 13 orașe din țară, inclusiv la metroul din București, alături de partenerii noștri de la Telekom, Mastercard și Visa. Cu astfel de mijloace moderne de transport, având la bord tehnologii de plată de ultimă generație, românii din marile orașe nu se vor putea considera niciodată mai prejos față de concetățenii europeni din Paris, Berlin sau Roma. Dacă le producem și în țară, cu atât mai bine.
Dana Dima (Demetrian), vicepreședinte Retail & Private Banking, BCR