Portretele-robot ale joburilor de mâine din banking
Structura joburilor din sectorul bancar se va schimba și vom avea mai mulți oameni care, în relația cu clienții, se vor concentra pe înțelegerea nevoilor lor și pe consilierea acestora.
Andreea Voinea, Director Resurse Umane, Banca Comercială Română
Criza generată de coronavirus, pe care o traversăm în prezent, a venit și cu părți bune, dacă stăm să ne gândim că a dat un impuls digitalizării businessurilor. Putem spune, astăzi, că acest moment dificil ne-a ajutat, reușind să producă o accelerare a procesului de digitalizare. Oarecum forțati de circumstanțe, atât noi, cât și clienții noștri, ne mișcăm către banking la distanță.
Cred că sectorul bancar se află într-un moment important de cotitură și într-o migrare de model, de la un model tradițional la unul mai digital. Băncile vor rămâne însă un business făcut de oameni, pentru oameni, fiind ajutat și îmbunătățit prin folosirea datelor și tehnologiei.
Acestea fiind spuse, nu cred că bancherul viitorului va arăta foarte mult diferit de cum arată acum.
Ceea ce știu cu siguranță este că structura joburilor din sectorul bancar se va schimba și vom avea mai mulți oameni care, în relația cu clienții, se vor concentra pe înțelegerea nevoilor lor și pe consilierea acestora. Iar partea de deservire, cel puțin din canalul tradițional, va fi mutată către alte zone, precum contact center-urile sau mediul online.
În contextul celor de mai sus, cu siguranță vom avea mai mulți specialiști în domeniul IT în banking, decât am avut în trecut. Vedem deja această tendință în sectorul bancar, în ultimii 2-3 ani.
Noi, în BCR, avem o echipă de 500 de IT-iști, dintr-un total de 6.800 de angajați. Și ne mențimen în linie cu trendul din industrie, continuând să recrutăm de la începutul anului, pentru a crește această echipă.
De ce ar alege un IT-ist să muncească într-o bancă
În banking, spre deosebire de o companie de IT, un angajat cu abilități în domeniul informaticii are șansa de a vedea mult mai bine impactul pe care munca sa îl are în business, plus că este mult mai aproape de oamenii din business. Astfel, soluțiile pe care le propune pot fi calibrate mult mai bine cu nevoile. De asemenea, în banking, proiectele sunt foarte complexe și specialiștii au șansa să migreze, foarte ușor, în interior, pe alte proiecte.
De altfel, natura și complexitatea proiectelor sunt elementele care atrag generația tânără către un job și, în același timp, reprezintă principalul instrument de retenție în companii a celor aflați la început de carieră. Acest aspect este important de știut, în contextul în care tinerii ”se mișcă” mai mult în piața forței de muncă, schimbă un job la 2-3 ani și nivelul de atașament față de organizație este mai mic, în comparație cu apropierea pe care o aveau generațiile anterioare. Tinerii se uită la joburi ca la proiecte, iar proiectele trebuie să fie interesante ca ei să rămână într-o companie.
Soft skills pentru angajații viitorului
Și nu ne dorim doar să angajăm în companie mai mulți specialiști în IT, ci investim în dezvoltarea abilităților interpersonale ale acestora, pentru a crea un mediu unitar în companie.
Dezvoltarea acestor soft skills și a leadership-ului oamenilor din IT este o prioritate pentru noi, în care investim în mod constant. Și trebuie să fie pentru sistemul bancar, în general.
Istoric, competențele tehnice primau la angajarea specialiștilor în IT. În viitor, însă, în contextul migrării de la modele de organizare tradiționale la modele agile, vor fi importante modurile în care oamenii cu abilități în domeniul IT vor reuși să colaboreze cu echipa și cum vor interacționa aceștia în afara jobului lor.